Шорт-лист

Матрица. Новый подход к видению городов

Matrix. The new way of city vision

Шифр работы: SAGC1088

Категория: Студенческий
Тип: Проект
ФИО: Бартов Павел Сергеевич, Тимофеева Полина Петровна
Компания/ВУЗ:

Описание (рус.)

Если в общей картине мира, и архитектуры в том числе, обнаруживается последовательность, которая содержит в себе определенную иерархию своего развития, объясненную традициями, когда – то религией, историей, то с того момента, который условно можно назвать рождением фактора науки и техники все принципиально меняется.
В истории коренятся глобальные изменения, происходит ее полное преобразование. Мы слышим и понимаем людей, которые жили тысячелетия тому назад. Всем фактам, которые раньше были объяснены религией, историей, традициями, сегодня находятся рациональные объяснения, которые все смыслы нашего бытия сводят к математическим и физическим формулировкам. Так нашему сознанию открывается уже не глубина истории, а неизмеримое пространство предметов, методов и категорий.
Прошлый мир традиций постепенно становится новым миром универсальной системы.
На данный момент люди постепенно лишаются своего истинного мира, корней и почвы, даже религия становится делом выбора. И раз теряются истоки, то общество попадает под односторонний контроль социального механизма, который призван способствовать его развитию.
Что мы имеем сейчас? - Систему социальных норм. Эти нормы составляют систему, единую систему ограничений.
"Миросозидание, равно как и человеческое бытие, имеет единый принцип развития, если раньше были различные первоистоки, различные религии, то сейчас все приведено к единому знаменателю, все должно быть универсально и структурировано, ведь это единственный путь, чтобы человеческое бытие имело какую-то форму, чтобы оно БЫЛО. А единственная опора, которая может быть без истоков, без религии, без прошлого, - это рациональная структура. Поэтому бытие становится рационально структурированным." Андрей Раевский.
В этой системе нет места архитектору в полном смысле этого слова, область его компетенции сокращается до смежных с архитектурой профессий, чтобы поддерживать информационно-смысловой потенциал бытийного пространства - здесь достаточно искусствоведа и инженера-конструктора, все остальное будет делаться системой, глобально и рационально.
Но вернемся обратно к миру универсальной системы. В поисках самой рациональной сетки архитектурного пространство, выясняется, что она уже существует. Она называется "The Maidenhead Locator System". Согласно данной системе, мир может быть поделен на 324 сектора, 10 градусов ширины и 20 градусов долготы.
Если мы приблизимся к сектору на севере Италии (выбранная проектная территория), то увидим, как каждый сектор может быть так же поделен на на 100 сегментов - 1 градус ширины и 2 градуса долготы соответственно.
И используя подобную логику деления пространства, мы можем увидеть как город Милан состоит из 4 подобных секторов, один из которых становится нашей проектной территорией.
Сетка универсальной, которая иллюстрирует рациональную организацию пространства, найдена. Однако, что она будет из себя представлять? И зачем она вообще нужна. На этот вопрос Рэм Коолхас делится с нами интересными размышлениями в своем "Delirious New York".
В своей книге он рассуждает о новом виденье феномена небоскреба, где он представляет "Манхетэн" как "еще несформулированный продукт для архитектурной теории и градостроительства". Небоскребы здесь для него служили как "Город внутри города".
Коолхас впервые описывал небоскребы как новую категорию вертикального города в условиях нового общества.
В условиях нашего общества у нас есть все инструменты увидеть этот скрытый мир новых универсальных систем. Мы можем видеть как мир традиций, в котором мы живем, становится миром наследия прошлого, открывая путь к концепту универсальной интеллектуальной системы.
Все городские функции тем самым поднимутся "вверх", заполняя "новый"город и покидая "старый".
Пару слов о "старом" мире. Несмотря на то, что он потеряет все свои градообразующие функции, он не будет разрушен, или даже заброшен, он просто превратится в часть человеческого наследия или другими словами, вероятно, в самый большой музей во вселенной (весь земной шар).
Комбинация рационально сетки и вертикального города иллюстрирует истинный мир и ценности, в которых живет сейчас общество - система, основанная на интеллекте, система без прошлого.
Становится понятным без слов, что подобная системы не имеет ничего общего с существующим миром. Так возможно ли внедрить эту систему в реальный мир? Очевидно, что это не так уж и просто "бросить с неба" миллион небоскребов на мир, в котором мы живем.
Однако, как было описано ранее, в условиях существования нашего общества у нас есть все инструменты, чтобы ВИДЕТЬ этот скрытый мир универсальной системы. Инструмент этот называется "Дополненная реальность".
Например, согласно рациональной сетке описанной выше, один из небоскребов упал в городе Милан на центральную площадь на здание Palazzo Reale. Очевидно построить данную конструкцию затруднительно. Однако, для выявления универсальной системы, все, что нам нужно сделать - это лишь "подчеркнуть" это пространство, чтобы дать понять о существовании этого небоскреба. Все остальное будет сделано "Дополненной реальностью".
В мире наследия, или другими словами в реальном мире, универсальная система может быть абсолютно скрыта, или же подчеркнута некоторыми частями огромной структуры, которая может быть использована в качестве арт объекта. Такой подход позволяет "старому" миру существовать без особых изменений.
Критика данной "бездуховной" архитектуры лежит в разрушении и переосмыслении основ мироздания. Она стремится создать пространство и одновременно с этим она разрушает его. Она должна быть функциональной и одновременно разрушать функциональность. Так проект "Матрица" сам по себе должен нести критику. И это естественная реакция на "сегодня", для того, чтобы построить "завтра".

Description (eng.)

In overall picture of the world history and architecture particularly we can define a sequence. This sequence consists a hierarchy of its development, which in the different periods of the history were explained by traditions, by religions, by mythologies e t.cBut everything changes crucially from the moment which can be called the birth of the science and technology factor.
Global changes stem from the history and its complete transformation occurs. Today we can hear and understand people who lived thousands of years before us. All the facts, which were perceived "on a faith", now can find its sustainable explanations narrowing all these facts just to mathematical and physical statements. Now for our consciousness opens not the deepness of history how it always use to be but the immeasurable space of objects, methods and categories.
The past world of traditions gradually becomes the new world of universal system.
The regression of the whole historical industry leads to the unique “deactivation” of the all long-standing “historical rituals”.
For example, on this metaphor the boy is in a library surrounded by books. Despite he can read any of these books, he anyway is doing something in his tablet, because obviously the tablet for him is more comfortable and useful than some of these books. Since he doesn’t see any functions from this library he consider surrounded space as a heritage.
Due to the tablet in his hands, the boy understands there is not only library becomes a heritage, but all surrounded world because it’s no longer satisfy his requires. He exists in the world of heritage but lives in some different place, in some different world.
What is this world from architectural point of view is the purpose of the project.
At this stage people are gradually losing their true world, their roots and ground. Even the religion, which always were the base of human being, today becomes a matter of choice. As long as people lose the backgrounds the society falls under the control of a social mechanism. What do we have now? We have a system of the social norms. And these norms create the united system of our restrictions.
How does this system look like? If before there were various primary sources, various local traditions, today everything is reduced to the uniform denominator, everything has to be universal and structured. And what system can live without primary sources, without traditions, without religion and without even the past? There is only intellectual rational system.
Couple words about the place of an architect in this system. In this system, there is no place for the architect in the true sense of this word. A fine art expert and a design engineer are enough because all the rest will be done with the system, in a global and rational way.
It becomes clear even if we have a look on the different architectural software. Various parametrical programs which allow you just in couple clicks to create a building suitable for you, legion program which generates the flows and shows you the best and optimal solution how organize the space.
Now in order for architect to find the lost status, it is necessary to find the new areas of creativity in the new circumstances of the new system.
Back to the world of universal system. In finding the most rational grid, it becomes clear there is already exist. It calls The Maidenhead Locator System or also well known as QTH Location. According to the Maidenhead Locator System, the surface of the globe can be divided on 324 sectors, 10 degree of latitude and 20 degree of longitude.
If we zoom in on the north part of Italy, we will see how each sector is divided on 100 big squares, 1 degree of latitude and 2 degree of longitude respectively.
And using the same logic of the grid division we can see how the city of Milan consists from the 4 appropriate sectors. Doing again zoom in we figure out our project area.
Since boarder of this area is the product of QTH division, this space by the same logic can be divided for unlimited times. Everything here depends from our needs. In a framework of the project, we use this grid division in order to find the connections in the space and to find the different proportions of the building.
Ok, the grid of system, which illustrates the rational space organization, is defined. But what these buildings will represent and why do they actually need in a condition of new reality? On this question, Rem Koolhaas gave a good reflection in the Delirious New York.
In his book, he reflected about the new vision of the phenomenon of skyscraper where he represents Manhattan as a not yet formulated product of architectural theory. Skyscraper here works as a potential for settlements, “city within a city.”
Skyscraper here is firstly described as a vertical city. And all this city began to be perceived as a complex living organism in a condition of new society.
In a condition of our society, we have all tools to see the hidden world of universal system. We can see how the world of tradition becomes the world of heritage, giving a way to the concept of universal system.
All city functions this way go up, filling the new vertical city and leaving the old world.
Couple words about the old world. Despite it lost its city functions, anyway the old world is not going to be destroyed or even be abandoned, it automatically becomes a part of human heritage and probably the biggest museum in universe.
Anyway, the vertical city has to satisfy to all casual horizontal city requirements but in a vertical way, starting from residential functions and ending by industry.
Coming back to the grid of the system, there are two types of the skyscrapers, which represents this vertical city – the big model and a small one.
The structure of the big model of skyscraper consists from the skeleton, different type of communication, the city itself and the special vertical trains.
Structure of the small one is the same. Differences are only the size and dimensions between engendering and transport communications. Both of these skyscrapers can work as an independent vertical city.
The combination of the grid and a vertical city illustrates the true world and the true value where the “the boy in a library” lives.
The system based only on the intellect. The system without any the past.
It goes without saying, that this system is totally external and have nothing common with existing environment. So how is it possible to introduce it into the real world? Obviously, it is not so easy just to drop a number of skyscrapers on the city of Milan with its buildings, roads and finally urban infostructure.
As it was mentioned above in a condition of our society, we have all tools to see the hidden world of universal system. The tool what I am talking about calls augmented reality.
In fact, one of the skyscrapers were drop on Piazza del Duomo on Palazzo Reale. Obviously to build the skyscraper and a structure like this on the Palazzo Reale is complicated.
But what we actually need to do is just to highlight this place in order to show the hidden skyscraper existence. All the rest will be done by augmented reality.
Everything what we need to do is to launch an application and to see this world where the boy from the library lives.
In a heritage world, or another words in reality, these system can be totally hidden or be highlighted by some parts of the huge structure, which can be used as an art object. This approach allows the old world to live without any crucial changes.
Noticeable, despite the fact that all skyscrapers in the system are the same, the introduction of them into the real world all the time unique. There is need in creation the space catalogue in order to analyze and figure out the different typology of the space.
Criticality of such unspiritual architecture leads to the breaking and rethinking the foundations. It aspires to create a space, and at the same time, it removes this space. It has to be functional and at the same time, it removes the functionality. Thus, this project itself has to carry a criticism. This is a natural reaction of today, in order to create tomorrow.

о проекте / контакты / реклама www.eurasian-prize.ru 2002-2017 ©